sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

Keittiön kaappien välitilan tapetti vihdoin tilattu

Huolimatta facebookissa järjestämäni äänestyksen tuloksesta, valitsin diktaattorin ominaisuudessa heinäpeltokuvan ja siitä Mr Perswall tehköön tapetin. Valintaan vaikutti kuvan abstraktius. Sen vuoksi ikkunan katkaisema seinä ei katkaise niin näkyvästi tuota heinäpeltoa vaan kuva jatkuu ilman häiriöitä ikkunan yli. Jos kuvassa olisi ollut joku selkeä kohde, ikkuna olisi katkaissut kuvan ikävästi keskeltä. No, kyllä tämäkin kuva sai facebookissa ääniä, eli ei se nyt ihan oma päätökseni ollut.

Huomasin tilauksen tehtyäni, että toinen heinäpeltokuva olisi ollut mahdollisesti parempi, mutta olkoon. Oheisesta kuvasta tulee nyt 300 cm * 60 cm suikale. Toivottavasti resoluutio riitää. Hinnaksi tulee 93 euroa ja toimitus Muuralan Värisilmään. Pidetään peukkuja, että laatu on tarpeeksi hyvä.

torstai 2. kesäkuuta 2011

Lopputarkastus

Vihdoinkin. Lopputarkastus meni heittämällä läpi päärakennuksen osalta. Saunaan pitää vielä laittaa kuitubetonilevyä kattoon kiukaan yläpuolelle. Tarkastaja tulee vielä katsomaan, kun asennus on valmis ja antaa hyväksynnän saunallekin. Kesän aikana tullaan ainakin maalaamaan sauna. Voitinhan Boschin maaliruiskun Mökkimessujen arvonnasta. Vajaa kolme vuotta sitten syksyllä aloitettiin ja nyt ollaan tässä. Piha on tietenkin kuin räjähdyksen jäljiltä, mutta kyllä sekin siitä alkaa asettumaan.

keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Ei ihan vielä valmista


Saunan kuistille rappusia tehdessä tuli kiviä vastaan ja tämä hidasti työtä. Lopulta raput saatiin kuitenkin vaateriin ja yksi tarkastusvaatimus tuli valmiiksi. Saunalle tein myös välioven vuorilaudat ja smyygit.

Parvelle tein kotelon peittämään tuuletusputkia. Valitettavasti maalatut hirsipaneelit loppuivat kesken ja jouduin laittamaan pari maalaamatonta, jotka ovat jo pinossa hieman kellastuneet. Koska piirustuksissa on käsienpesuallas sisävessassa, sellainen tuli myös asennettua. Kaapin ostin Juvilta ja altaan Bauhausista. Harmaanvihreä Osmocolorin perinneväri pintaan, kanteen ja hyllyyn reikä, allas kiinni silikonilla ja vesilukko paikoilleen.

Vieressä näkyy Biolanin Suotis, joka asennetaan ulkohuussin taakse puhdistamaan kompostivessan suotonesteet.

Perjantaina menen asentelemaan viimeiset listat ja ensi viikolla tarkastus.

tiistai 3. toukokuuta 2011

Lopputarkastukseen valmistautumista


Kevään aikana on valmisteltu mökkiä lopputarkastusta varten. Veljeni kanssa laitoimme hätäpoistumistiet kuntoon parven ikkunan alla. Takka sai myös lattialle pellityksen. Hioin vahattua lattiaa hieman, että sain puhdasta tartuntapintaa kontaktiliimalle. Pellit tulivat koko takan ympärille ja pellit oli kiinnitettävä neljässä osassa. Kiitoksia Suonenjoen Peltityölle pelleistä. Ne sopivat täydellisesti paikoilleen.
Hankalinta tässä oli se, että lattia oli laudoitettu ennen takan tekemistä ja sen vuoksi takan ympärille oli jäänyt 5-7 cm laudoittamatonta tilaa. Täytin tämän tilan lattialaudoista tehdyillä suikaleilla ja löin ruuveilla takan perustuksiin kiinni.

Mökille on myös asennettu tekstiviesteillä ohjattava lämmitys. Tämä on erityisen kätevä, kun mökki on talvella pelkällä peruslämmöllä. Painuntavaralistoja on myös asennettu ja loput hirsipaneeliseinät on viimeistelty.

Netissä paljon keskustelua herättänyt aihe mietitytti meilläkin. Pitääkö liesituulettimen kohdepoisto eristää maustekaapin takana ylös höyrynsulkuun asti? Minä nimittäin eristin sen verkkovillalla ja huomasin, että liesituulettimen poistoputken etureunan ja kaapin etureunan väli on tasan 140 mm. Maustekaapin syvyys on 123 mm ja verkkovilla 50 mm. Maustekaappi ja verkkovilla eivät siis mahtuneet samaan keittiöön joten joudun nyt ottamaan verkkovillan vielä pois. Tämä ei kuitenkaan haittaa, koska vähimmäisvaatimus täyttyy höyrynsulusta vesikattoon ulottuvalla eristyksellä. Höyrynsulun alapuolelle ei eristystä tarvita kuin ammattikeittiöissä. Täytyy ottaa villat pois maustekaapin takaa.

Helsingin mökkimessuilta mukaan tarttui myös A-laitureiden muoviponttonilaituri ilman siltaa. Täytyy tilailla silta myöhemmin alkukesästä. Viikonloppuna laituri saatiin jo lähelle rantaa, mutta raskaimmat 5 metriä ovat vielä edessä.


Sähköt on myös valmiit kaikkialla muualla paitsi sisävessan käsienpesualtaan päällä ja keittiön kaapiston alapuolella. Koska välitilaan tulee lasi, pistorasioita ei saa kiinni seinään vaan ne pitää ruuvata kaapin pohjalevyyn.

lauantai 6. marraskuuta 2010

Kattoturvatuotteet tulossa


Lopputarkastuksen vaatimuksia on turvallinen kulku nuohoojalle. Tilasin juuri Vesivekiltä tikkaat ja kattosillat. Niiden pitäisi tulla tässä parin viikon sisällä. Vielä on tosin muutama sähköjuttu viimeistelemättä ja sitten varmaan täytyy pyytää Sisä-Savon Sähköstä joku tekemään mittaukset.
Perheen naisväki alkaa kyllästyä käymään ulkona kylmässä vessassa. Sinne on tosin tarkoitus vetää sähköt ja asentaa munakellon perään infrapunalämmitin. Toisaalta, olisi helpompaa asentaa vihdoin Biolanin erotteleva kuivikekäymälä sisävessaan. En ole vaan saanut ratkaistua nesteongelmaa. Nestehän menee tuosta suoraan ulos putkea pitkin ja johonkin se on siellä kerättävä. Ja nestettä varmaan kertyy enemmän kuin ulkohuussissa koska siellä osa nesteestä imeytyy kiinteään ainekseen. Hankittuamme koiran, keräysastian olisi oltava myös "koiranpitävä". Biolanin mies sanoi, että kannattaa hankkia metalliastia jäätymisen vuoksi, mutta enpä tiedä millainen sen pitäisi olla. Ja kestäneekö peltiastiakaan jäätymistä. Pitäisiköhän se kaivaa hieman maan sisään ja putkikin kannattaisi varmaan eristää, koska sen luulisi jäätyvän tukkoon muuten. Ehdotuksia saa laittaa kommentteihin.
Toinen ongelma näin rospuuton lähetessä on pesuveden saaminen saunaan. Vesi alkaa olla matalalla ja, kun jäät eivät aluksi kanna, pitäisi keksiä joku konsti, jolla saadaan pesuvedet nostettua pataan.

sunnuntai 17. lokakuuta 2010

Väliovet ja karmit paikoillaan


Viime viikonloppuna iski noidannuoli Espoossa juuri kun pakkasimme autoa. Viikonloppu meni potiessa eikä saatu oikeastaan mitään aikaan. Väliovien karmit kuitenkin asensimme ja laitoimme tietysti ovet paikoilleen. Teimme myös karmien julkisivupuolelle peitelistat (tuvan puolelle). En tiedä miksi noita isompia "kulmapaloja" tuli niin paljon. Välioviin riittää nimittäin tuo kapea lista, mutta iso "kulmapalat" näyttävät aika hölmöiltä, koska ne pitää asentaa kuin Mikki Hiiren korva. Olen tosin tuhlannut leveää listaa harjalle ja peitelistaksi päätykolmioiden lisäeristyksen alapuolelle. Jos en olisi laittanut listaa noihin "ylimääräisiin" paikkoihin, olisi se varmaan riittänytkin.

keskiviikko 29. syyskuuta 2010

Mökkitontilla on nyt kaksi "savua"


Nyt on viimein takassakin pidetty tulta. Piti valita sopiva keli, etteivät villat kastu kun huppu otetaan pois. Viikko sitten perjantaina Suonenjoen Peltityön miehet kävivät asentamassa piipunpellit. Seuraavalla kerralla voi takassa pitää tulta vaikka sataisikin. Voitteko kuvitella? :-) Pikkuisen tuntui välillä savuttavan sisäänkin, eikä palohälyttimet taida tykätä. Savu nousee nimittäin suoraan hälyttimiä kohti. Takassa on ns sytytyspelti, jonka ollessa auki, veto käy suoraan päältä ylös hormiin. Kun tuli on sytytetty, sytytyspelti suljetaan savu ohjataan sivuille ja alas varaamaan lämpöä massaan.

Itse saimme aikaiseksi portaiden kaiteet ja jonkun verran sähköjä. Taas on yksi "pakollinen" homma tehty ja olemme lähempänä lopputarkastusta. Saunaan ja pesuhuoneeseen tuli viimein valot, vaikka pärjättiinhän siellä viime syksynäkin ilman. Ihmettelin viime vuonna lattian kylmyyttä ja ajattelin silloin, että mitenkähän pitkään lattialämmitystä pitää pitää päällä, että alkaa tuntumaan lämpimältä. Termarin lamppukin vaihtui vihreästä punaiseen, mistä ajattelin, että kaiken pitäisi olla kunnossa. Nyt isäni avasi termostaatin kotelon, ja kas, kaikki muut oli kytketty, mutta lattiaan ei mennyt sähköä lainkaan. Johto oli katkennut. Onneksi kuitenkin vaan rasian sisältä. No sen jälkeen alkoi lattiakin lämpiämään. Asensin myös saunatuvan kattoon valaisinkiskon ja nyt mietin, mistä siihen ostetaan valaisima. Anttilassa en muista kiskovalaisimia nähneeni.

Sunnuntaina, ennen lähtöä, Espooseen väsäsin itse suunnittelemaani valaisinta (noh, idean taisin saada joiltakin messuilta) tuppeen sahatusta uppotukista. Tämä tulee roikkumaan ohuista vaijereista ruokapöydän päälle.

Vesivekin miehetkin olivat käyneet oma-aloitteisesti vaihtamassa sadevesikourun, jonka olin jo kokonaan unohtanut. Siinä oli joku rantu kuulemma.